Stopnja: 1
Letnik: 3
Študijski program: Socialno delo
Nosilci: Nina Mešl
Sodelavci: Gaja Černe
P | S | V | KV | DOŠ | SD | ∑ | ECTS |
40 | 0 | 20 | 0 | 0 | 65 | 125 | 5 |
Cilji:
Cilj je, da se študent/-ka nauči vzpostaviti delovni odnos soustvarjanja in izvirni delovni projekt pomoči z družinskimi člani, ki zagotavlja soustvarjanje rešitev za kompleksne psihosocialne probleme družine in njenih družinskih članov. Študent/-ka se nauči v delovnem odnosu vzporedno voditi dva procesa, z družino in njenimi družinskimi člani delati na dveh ravneh: pomembno je, da študentk/-ka spozna, da je socialno delo z družino kompleksno delo, ki zajame tako proces raziskovanja rešitev kot odnose v družini in spremembe v procesu soustvarjanja rešitev. Študent/-ka spozna različna področja socialnega dela z družino.
Predmetno specifične kompetence:
- poznavanje in sposobnost dosledne uporabe jezika socialnega dela;
- znanje in sposobnost vzpostavljanja prvega stika in delovnega odnosa na področju socialnega dela z družino;
- sposobnost soustvarjanja izvirnih delovnih projektov podpore in pomoči v dialogu z uporabniki in drugimi udeleženci na področju socialnega dela z družino;
- razumevanje delovanja institucij in izboljševanje institucionalnih praks na področju socialnega dela z družino;
- znanje in razumevanje zgodovine razvoja strokovnih pojmov in praks na področju socialnega dela z družino;
- znanja in spretnosti za uporabo strokovnih metod in postopkov na področju socialnega dela z družino;
- poznavanje in sposobnost uporabe prispevka za socialno delo pomembnih drugih strok (psihološka, sociološka znanja o družini in znanja s področja družinske terapije);
- sposobnost analize družbenega konteksta in spretnosti varovanja virov podpore integrativnim procesom ter soustvarjanja sprememb v skupnosti v sodelovanju s skupnostjo;
Vsebina predmeta:
Definicija socialnega dela z družino; kompleksnost socialnega dela z družino: delo na dveh ravneh, časovna in prostorska dimenzija, družbeni in kulturni kontekst družine.
Opredelitev pojma družine (od tradicionalnih pojmovanj k samodefiniranju).
Socialno delo z družino in delo s posameznikom: skupna izhodišča in razlikovanja.
Zgodovina socialnega dela z družino.
Socialno delo z družino in družinske terapije: razmejitev in povezovanje.
Koncepti pomoči v socialnem delu z družino: koncept delovnega odnosa in izvirnega delovnega projekta pomoči (G. Čačinovič Vogrinčič), koncept udeleženih v rešitvi (P. Lüssi), socialno delo s perspektive moči (D. Saleeby), h grajenju rešitev usmerjeno socialno delo (konstruktivno socialno delo (N. Parton, P. O`Byrne), kratka, v rešitev usmerjena družinska terapija (S. de Shazer, I. Kim Berg)). Koncept družinske podpore.
Sociološka znanja o družinah: postmoderne značilnosti družinskega življenja.
Psihološka znanja o družinah: družina kot mala in delovna skupina; potrebe posameznika in družine; teorija navezanosti (poznavanje in kritična refleksija); vloge v družinah; meje in razmejevanje v družini; moč in hierarhija; komunikacija v družini; ravnanje s konflikti.
Pogovor z družino. Pogovor z otrokom. Družine v skupnosti: razvijanje socialne mreže.
Področja socialnega dela z družino: delo z družino ob procesih spreminjanja po razvezi (vloga socialnega dela; uporaba družinske mediacije); rejništvo in posvojitve; družina in star človek; socialno delo z družino s kronično bolnim otrokom; socialno delo z otroki, mladostniki in njihovimi starši ob izstopajočem vedenju mladih; socialno delo z družinami s številnimi izzivi.
Temeljna literatura:
Čačinovič Vogrinčič, G. in Mešl, N. (2019). Socialno delo z družino: soustvarjanje želenih izidov in družinske razvidnosti. Ljubljana: Fakulteta za socialno delo Univerze v Ljubljani.
Čačinovič Vogrinčič. G. (1998). Psihologija družine: prispevek k razvidnosti družinske skupine. Ljubljana: Znanstveno in publicistično središče.
Mešl, N.& Kodele, T. (2016). Udejanjanje sodobne doktrine socialnega dela. Od obravnavanja strank k sodelovanju z ljudmi. Socialno delo, 55 (3), 39-54.
Kodele, T., Mešl, N. (ur.) (2016). Družine s številnimi izzivi: soustvarjanje pomoči v skupnosti (izbrana poglavja). Ljubljana: Fakulteta za socialno delo.
Mešl, N. & Ilešič Toš, V. (2020). Sodelovalno socialno delo z družino na centrih za socialno delo: utopija ali nujno izhodišče sodobne prakse? Socialno delo, 59 (2-3), 113-132.
Bouwkamp, R., Bouwkamp, S. (2014). Blizu doma: Priročnik za delo z družinami. Ljubljana: Filozofska fakulteta, Pedagoška fakulteta, Inštitut za družinsko terapijo.
Rener T., et al. (2006). Družine in družinsko življenje v Sloveniji. Koper: Univerza na Primorskem, Univerzitetna založba Annales.
Juul, J. (2010). Družine s kronično bolnimi otroki. Ljubljana: Inštitut za sodobno družino Manami.
Mešl, N., Polić Penavić, S., Žegarac, N., Antunes, A., Radulović, M., Martins, C. and Nunes, C. (2023). Catalogue of family support skills. EurofamNet. https://eurofamnet.eu/sites/default/files/toolbox/compendium-outputs/WG4_CatalogueFSSkills.pdf
Constable. R.. Lee. D. B.. (2004). Social Work with Families: content and process. Chicago. Illinois: Lyceum Books. Inc.
Pogoji za vključitev v delo:
Pogoj za vključitev v delo je vpis v tekoči letnik študija.
Metode ocenjevanja:
Ocena opravljenih vaj 20,00 %
Pisni izpit 80,00 %
Delež v %:Ocena opravljenih vaj (20,00 %), Pisni izpit (80,00 %)